למה הספורט שאתה עושה לא יעשה אותך רזה

עושים ספורט? אתם פשוט חייבים לקרוא את הפוסט הזה. בין אם אתם מתאמנים בחדר כושר, רצים בפארק, רוכבים על אופניים או רוקדים זומבה. כדי שלא תהיו במתח אני אתן את השורה התחתונה כבר עכשיו: הספורט שאתם עושים לא יעזור לכם לרזות. יתרה מזאת – הוא כנראה יעזור לכם להיפצע.

 

הנה כמה עובדות שכדאי לדעת על פעילות אירובית:

  • אימון אירובי אינו בונה מסת שריר. כן, כן, בדיוק מה שכתוב. פעילות אירובית ארוכה, מונוטונית ומשעממת אולי שורפת קלוריות (במהלך האימון), אך אינה משפרת את פעילות חילוף החומרים בגוף. אגב עניין שריפת הקלוריות – אם האימון האירובי שלכם מתקיים על הליכון או אליפטיקל (ואם כן, למה?), כדאי שתדעו שקרוב לוודאי שכמות הקלוריות ששרפתם באימון נמוכה מזו שהמכשיר אמר. בדיקות מראות שמרבית המכשירים מזייפים קשות בנתון זה.
  • אימון אירובי גורם לרעב! מחקרים מצאו שאנשים שהחלו לעסוק בפעילות ספורטיבית אירובית, והדבר בולט במיוחד בקרב נשים, אכלו יותר. את התוצאה אתם יכולים להבין לבד (רמז: לא נרשמה ירידה במשקל…). יתרה מזאת, מחקר שלObesity (פורום מדענים החוקר את תופעת השמנת היתר) מצא, שאנשים שעסקו בפעילות אירובית אינטנסיבית בהיקף של 300 שעות בשנה (כ 6 שעות בשבוע!) הורידו ממשקלם רק 2-3 ק"ג במהלך אותה שנה. אם אתם עושים ספורט במטרה לרדת במשקל – פעילות אירובית מחטיאה את המטרה!
  • סקר שנעשה בקרב רופאים בארה"ב העלה כי הסיבה השניה בשכיחותה לביקורים אצל הרופא בקרב גילאי ה 60+ הינה פציעות ספורט!
  • ועוד משהו על פציעות ספורט – רוב הפציעות אינן פציעות מהזן ה"הירואי", כגון מעידות, נפילות וחבטות. האמת העגומה היא שלמעלה מ 75% מהפציעות נובעות משחיקה (מקור: מגזין Sports Medicine), כלומר שימוש יתר בשרירים מסויימים. איך זה קורה? בדיוק – פעילות אירובית ארוכה ומונוטונית… אם אתם עושים ספורט במטרה לשמור על בריאותכם – פעילות אירובית מחטיאה את המטרה! 

השתכנעתם שאימון אירובי (ריצה, שחיה, אופניים) הוא כנראה לא הדבר הכי טוב עבורכם? מצויין.

פעילות אירובית קלאסית יכולה להיות תוספת לשגרת אימונים וכך צריך להתייחס אליה. אז עכשיו אתם ודאי שואלים את עצמכם:

אם לא אירובי – מה כן? התשובה חד משמעית – אימון פונקציונאלי, כמו אימון בוטקאמפ. ולא רק אני אומר את זה. יש על כך הסכמה רחבה של ארגוני הכושר המובילים בעולם, בינהם ה ACSM – American College of Sports Medicine. גם ספורטאים מקצועיים שרצים הרבה (כגון שחקני כדורסל, כדורגל, טריאתלטים, טניסאים, וכו'), מחוייבים על פי תכנית האימונים שלהם לבצע מספר אימונים פונקציונאליים בשבוע. למה? כדי לשפר ביצועים וכדי למנוע פציעות.

כיצד אימון בוטקאמפ כן תורם למטרות שלכם?

    1. אימון בוטקמאפ מגדיל את מסת השריר בגופנו, ובכך משפר את המטבוליזם (חילוף החומרים) בגוף, דבר התורם לירידה במשקל לאורך זמן.
    2. אינטרוולים, שהם לב ליבו של אימון הבוטקמפ, מעלים את הדופק ביעילות והינם האימון האפקטיבי ביותר למטרת שריפת שומנים. למקרה שתהיתם, אימון אירובי עם תנועות שחוזרות על עצמן שוב ושוב ודופק גבוה יחסית אך יציב, אינו מתקרב לתמורות של אימון אינטרוולים.
    3. אפקט היום שאחרי – נוסף על הקלוריות הנשרפות במהלך האימון עצמו, אימון בוטקמפ גורם לתהליך מטאבולי הנקרא Afterburn, המייצר שריפת קלוריות מואצת יום-יומיים לאחר האימון. מגניב, לא?
  • מניעת פציעות – אימון בוטקאמפ עובד על מגוון רחב של תרגילים ולכן מספק טווח רחב של תנועות, שתורם למניעת פציעות. כלומר, לא רק שאימון בוטקאמפ הוא הרבה יותר מעניין מאימון אירובי ארוך מונוטוני ומשעמם, הוא גם עוזר להגן עליכם מפני הפציעות האופייניות לספורט מונוטוני. ועל כך נאמר – פעמיים כי טוב.

 

בין אם אתם עושים ספורט במטרה לרדת במשקל או לשמור על הבריאות – אימון בוטקאמפ הוא הפעילות הגופנית המומלצת ביותר!

 

חידשתי לכם? גרמתי לכם לחשוב? יש לכם שאלות? מעניין אותי לדעת מה אתם חושבים, שתפו אותי כאן בתגובות.

 

שלכם, אביחי

 

נ.ב בפוסט הבא אדבר על אחד הנושאים המשמעותיים ביותר – חדרי כושר: מדוע עדיף לכם לא להתאמן דווקא שם… לא רוצים לפספס? הירשמו כאן לרשימת התפוצה שלי (מבטיח לכתוב רק על נושאים מעניינים, ולא להפגיז לכם את המייל).